2020. november 27., péntek

Sopron autós tehermentesítése

Sopronban jelenleg hatalmas nehézséget okoz az, hogy az autós forgalom java a belvároson keresztül, vagy ahhoz nagyon közel közlekedik, kell, hogy közlekedjen.


A leterheltség egy baleset, vagy út felújítás hatalmas mértékben megnöveli a dugók számát, és mértékét. Ezt nagyon jól mutatja a 2020-ban történt Győri út, és a Várkelült egyidejű felújítása is. Nem csak a csúcsidőben, hanem egész nap nehezen járható volt a város.

Első sorban a Győri út - Csengeri út - Ady Endre út, valamint a Híd utca - Kőszegi út tengelyekre terhelődik rá.
Másod sorban a Mátyás király utca - Várkerület - Gabona tér - Petőfi tér - Erzsébet utca és Lackner Kristóf utcát veszi igénybe.

Ennek oka a különböző "kinyúló" város részek (Jereván, Ágfalvi lakótelep, Bánfalva, Lőverek) közötti, valamint a fő utakkal (84, M85) való kellő kapcsolatok hiánya.
Ezt részben hivatott a nyugati elkerülő (8647) út kiváltani, ami nagyon jó, de sajnos kevés. Az Ágfalvi út - Somfalvi út 84/M85 (Lackner Kristóf utca) kapcsolat egyrészt nagy kerülő még így is, másrész kevés.


A további tehermentesítésre tett javaslataim költségesség sorrendjében az alábbiak:

Déli parkoló a vasútállomáshoz

A vasút sor meghosszabbítása a Barátság Parkig. Valamint, ezzel párhuzamosan egy parkoló kialakítása. Ennek méretének meghatározásához érdemes lehet egy igényfelmérést végezni.

Valamint a váróból induló vágánykapcsolatokat kiszolgáló gyalogos aluljáró meghosszabbítása, és járda kapcsolat létesítése az újonnan kialakított parkolóval, és a Kaboldi utcával.

Esetleg alternatívaként az északi részen egy kiegészítő aluljáró a váró alatt, hogy éjjel is biztosított legyen az átjárás, amikor a váró zárva van.

Déli elkerülő

A következő projekt a Kópházi M85 csomópont nyugati körforgalom összekötése a Lőverekkel. 



Az út a vasúti rakodót délről elkerülve, a Kőszegi út, Harkai út találkozásánál egy körforgalom kialakításával csatlakozna be.
Valamint, a Sarudi utca kiszélesítésével és felújításával kapcsolatot teremtene a Lővér körúttal.

Továbbá, a déli elkerülővel kapcsolatot teremteve a bevásárló zónával. Erre két opció is van. Egy rövidebb, de drágább, a vasúti rakodó alatt, valamint ezt megkerülve.
Illetve ezek kiegészítőjeként a Harkai úttal történő összeköttetés, hogy Harkáról se keljen akkorát kerülni.



Így tehermentesítve, és alternatívát biztosítva a Győri úttal kapcsolatban.

Nyugati összeköttetés

Talán ez egyik legnagyobb terhet a kilógó városrészek közötti kapcsolat hiánya adja a város központra.

Ezt részben megoldja az új nyugati elkerülő, de ugye, az még mindig kerülő. Ez a legnagyobb fejlesztés, mely sok változással jár. Egyes, most csendes utcák válnának vele forgalmassá, de cserébe a központ meg csendesebé.


Lényegében egy körút kialakítása Jerevántól a Lőverekig. A Soproni Horváth József utca végétől indulva a vasút alatt át a Vándor Sándor utcán át, az újabb vasúti aluljárón/felüljárón keresztül tovább a Besenyő utcán keresztül, az Ibolya utca meghosszabbításával a Lővér körútig.

Jereván kiegészítés

A jereváni parkolás enyhítésére a vasút mellett a garázsok helyén egy parkolóház / garázsház kialakítása.

Valamint, ha egy új kapcsolatot létesítünk Jereván és a nyugati elkerülő, illetve a régi elkerülővel, akkor a játszótér áthelyezése, hogy arra lehessen az utat kivezetni.


Jereván nyugati kapcsolat

Összeköttetés Jereván és az új nyugati elkerülő, valamint a régi elkerülővel.


Alternatívaként a Soproni Horváth József utca tehermentesítésére a nyugati kapcsolat körforgalmából a Makó utcai kapcsolattal a Határőr utcáig egy út nyitása.



Körforgalom mindenhol

Az új utak és főbb utak kereszteződésébe körforgalmakat kialakítani, hogy a két út egyenrangú maradjon.

A teljes térkép egyben itt tekinthető meg.


Földalatti rendszer


Van egy viszonylag drága, de annál hasznosabb megoldás a város közlekedési problémájára. Egy föld alatti komplex rendszer.

Ez érintheti a vasútat, közutat, parkolást, és a busz hálózatot is.

Kezdem a teljes, komplex rendszerrel, és aztán mindenki el tudja képzelni, hogy milyen az, ha valami nem valósul meg belőle.

Először nézzük az érintett szakaszokat:


A kékkel a közút és zölddel a vasút van jelölve.

Ezek egy központi (Kossuth utca - Kőszegi út) szakasszal és 4-4 ággal rendelkeznek:

  • Ágfalvi ág
  • Jereváni ág
  • Győri úti ág
  • Kőszegi úti ág

Az utóbbi nem együtt, a Győri útnál akár együtt is kialakítható a rendszer.


Közút


A központi szakaszon mindenképp, az ágakon pedig pénz és igény kérdése a 2×2 sávos kialakítás:



Az ágakon egy olcsóbb, megoldás is kialakítható 2×1 sávos megoldással is akár. 


Én így is javaslom a Jereváni és Győri úti ágak 2×2 sávos kialakítását, nem csak a forgalom, hanem a parkolási opció miatt is.


Ahogy az látható, a -1 szinten a vasút és a fel- és lehatók mellett parkoló is kialakítható, mely valójában alig dobja meg a kiépítési költségeket, cserébe sok előnnyel jár. Fedett parkoló, mely egy gyorsforgalmi hálózatról, a felszín érintése nélkül is elérhető.

Így gyakorlatilag egy megállás nélküli, akár 80-100 km/s sebességgel is át lehetne haladni a városon, vagy annak fontosabb pontjai gyorsan kényelmesen lenne elérhető.

Ehhez felszíni csomópontokat alakítanánk ki, melyekből a már meglévő úthálózat, és az új földalatti gyorsforgalmi lenne elérhető. 

  • Elkerülő csomópont
  • Sörgyári csp
  • Jereváni csp
  • Kossuth utcai csp
  • Csengeri úti csp
  • Belvárosi csp
  • Kőszegi úti csp
  • Küllői utcai csp
  • Győri úti csp

Gyakorlatilag egy-egy körforgalomról beszélünk, de egyes esetekben kicsit összetettebb megoldás szükséges a sima egy sávos körforgalmi megoldásnál.

Kossuth utcai csomópont


A felszínen egy a Kossuth utcán a mostani két vasúti átjáró között (a vasúttal együtt, ha az süllyesztett) kerülne kialakításra egy nyújtott körforgalom. Ahol a belváros felé haladó sáv gyakorlatilag maradna egyenes, a másik irányba pedig kitéréssel kéne haladni. Ebbe csatlakozna be a Pozsonyi út, és az Ágfalvi, valamint a Jereváni ág le- és felhajtó is. A gyorsforgalmi központi szakasza felől viszont a felhajtás csak a Jereváni ágon, míg lehajtás csak az Ágfalvi ágon valósulna meg.

Csengeri úti csomópont


Mivel így a fő forgalom a gyorsforgalmira kerülne át a Csengery útról, így annak két fel- és leható ága között lenne a megerősítés a forgalom számára, azaz két-két sáv. Egy a balra tartó forgalomnak, egy pedig a jobbra tartó forgalomnak.

Kőszegi úti csomópont



Itt a felszínen egy egyszerű 6 ágú, egysávos körforgalom is elég, ahol felváltva jönnek a gyorsforgalmi és felszíni utak betorkollásai.
Az alszínen viszont az egyszerű Y elágazás helyett (mint a Kossuth utcainál látható) egy hármas Y kialakítást igényel, az eltérő irányok összeköttetése végett. Így gyakorlatilag minden irányból egy-egy sávon lehet áthaladni a másik két ágra.

Győri út vége


A Győri út végén elkelhet még egy kis módosítás. A felszín alá menő sávok nem biztost, hogy a képen látott formában, hanem inkább a külső sávokat lenne jobb levinni, de ez most nem is annyira fontos.
Ami igen, hogy a már meglévő körforgalom négyből háromágúvá alakulna, és megerősített sávokat kapna a 84-es és a Győri út között.
A két út mellett futó mellékút pedig a két új körforgalomból lenne elérhető.

Vasút


A vasút esetében a mostani egyetlen központi állomás mellé további megállókat is létesítenénk:
  • Ágfalva
  • Ágfalvi ltp
  • Sörgyár
  • Jereván
  • Egyetem
  • Sopron (központ)
  • Kőszegi út
  • Kórház
  • Győri út
A központi megállóban minden vonattípus megállna, míg a többiben már nem. A jobb közlekedés érdekében bevezetnénk egy agglomerációs rendszert, ahova minden megállóban megálló, nem túl messze járó, kisebb kapacitású, de gyakrabban közlekedő járatokat indítanánk. Egy HÉV rendszert.
Ez négy irányba járna:
  • Mattersburg
  • Wulkaprodersdorf
  • Lövő
  • Fertőszentmiklós
Ezen felül, ritkábban, minden második megállóban megálló személyvonatok nagyobb távolságra járnának el:
  • Wiener Neustadt
  • Ebenfurt
  • Bük
  • Kapuvár
Csak a központi állomáson megálló IC-k Bécsből, Bécsújhelyen át, Győrön keresztül járhatnának Budapestre.

A többi ágon pedig a gyorsvonatok szolgálnák ki a nagyobb távolságra utazni kívánok igényeit:
  • Payerbach-Reichenau
  • Wien (Ebenfurton át)
  • Deutschkreutz
  • Szombathely


A különböző szinteken, hogy csökkentsük az átszállások számát, felváltva járhatnak a vonatok át a "túloldali" ágakra.
Azaz, Lövő felől járó HÉV-ek egyszer Mattersburg, egyszer pedig Wulkaprodersdorf felé menne tovább. Ezzel a Sopronban veszteglő és forduló vonatok számát is csökkentve. De ugyanígy valósulhat meg a személy vonatok, és a gyorsvonatok esetében is.

Továbbá három kategóriába sorolnánk az órákat a menetrend szempontjából:
  • Esti
  • Nappali
  • Csúcsidei
Ezek természetes igényfelmérés alapján kerülnének besorolásra. De álljon itt egy példa:


Ahogy az észlelhető, a menetrendben Winer Neustadt és Ebenfurt kétszer-kétszer szerepel. Ennek oka az, hogy a gyorsvonatok mindkét állomást érintik, csak épp fordított sorrenden egymáshoz képest.



Felszíni vasút

A GySEV Cargo rakodója nyilván valóan megmaradna a felszínen. Ehhez a Kőszegi ágon kapna elsődleges kapcsolatot. A Győri ággal két opció áll fent. Vagy a most használt ág marad meg, vagy Fertőboz és Kópháza között kerül kialakításra egy átvezető ág.




Továbbá, a mostani vasútállomás környékén elhelyezkedő kiszolgáló létesítmények, mint a fűtőház és szerviz csarnok, a mosó és tároló vágányoknak a süllyesztés miatt máshová kell kerülniük. Erre a legidálisabb talán a rakodó utáni terület.

Buszhálózat


A vasúthoz is igazítva, egyfajta ráhordó rendszerként, és kiegészítő rendszerként átalakítható a buszhálózat is. Valamint a buszhálózat nagyobb része a vasútnál is bemutatott ágak között váltottan járó járatok kerülhetnek kialakításra.



9 ágat jelöltem ki:
  1. Jereván
  2. Kőhida - Fertőrákos
  3. Pihenőkereszt - Balf
  4. Kurucdomb
  5. Győri kapu - Kópháza
  6. Lővér kemping - Harka
  7. Lővér szálló
  8. Bánfalva - Brennbergbánya
  9. Ágfalvi lakótelep - Ágfalva
Ezen járatok is 3 menetrendi csoportba kerülnének, mint a vasútnál (esti, nappali, csúcsidő), ahol a menetrend a vasúttal összehangolva és a térképen fehérrel jelölt útvonalra nagyjából egyszerre érkezzenek be. Ezen az útvonalon mindig abban az irányban haladnának a járatok, hogy minél hosszabban járjanak rajta. A járatok pedig rendre az beérkező ágtól eggyel, kettővel, hárommal ... nyolccal balra (óramutató járásával megegyezően) haladnának tovább.

Így ezen járatok a fehérrel jelölt útvonalon mindig egymás után közlekednének. Azaz, a 4-es ágról jövő járatot a számára elő megállóban rendre követné az 5,6,7,8,9,1,2 és 3-as járat. Így mindegyikről mindegyikre átlehet szállni.

A járatok a kiindulási végpont és a célpont száma alapján kapnának számot. Azaz Kurucdombról a Jerevánra 41 vagy 41A  járatot, míg fordítva a 14 vagy 14A járatszámot kapnák.

Javaslatom szerint nappal óránként, csúcsidőben 20-30 percenként, míg, ha igény van rá, akkor éjjel egyszer, vagy kétszer járnának buszok. De éjjel lehet, hogy csak pár egyedi vonalat is elég üzemeltetni.

Egyes ágaknál két útvonalon is elérhető a forduló megálló. Ezeknél az egyik irány a betét jelölés nélkül, a másik pedig az A betétjelzést kapná. Így egyszer egyik, egyszer másik irányba közlekedhetnének a járatok.

Ezeken felül még 6 távolabbi ág is van, melyek pedig a B betét jelzést kapnák.
  • 2B Fertőrákos
  • 3B Balf
  • 5B Kópháza
  • 6B Harka
  • 8B Brennbergbánya 
  • 9B Ágfálva

 Ezek is a vasútnál leírt 2×3 ág szerint közlekedhetnének keresztben. Mivel ezek így is nagy távon járnánk, a központi vasútállomást érintve a legrövidebb úton át is közlekedhetnek, mely a feketével jelölt útvonal.

További 3+1 járat is létesülhetne.

Ezek a három egy nagy körjárat három részre osztása, mely a belvárosi szakaszt nem, vagy csak érintőlegesen érinti, viszont a külső nagyobb vasúti megállókat igen. (Ha a fentebb megvalósult közúti ajánlatok is megvalósulnak, akkor ott, rövidebb úton is járhatnak.) Így az alábbi három járat jönne létre:

  • 17C Jereván - Ágfalvi ltp - Bánfalva - Lővér szálló
  • 75C Lővér szálló - Vasútállomás - Győri kapu
  • 51C Győri kapu - Pihenőkereszt - Tómalom út - Jereván
Mint láható ezen járatok pedig a C betétjelzést kapnák. És itt is két irányról beszélhetünk.




Valamint a +1 járat a 62C/26C jelzéssel Harka - Kópháza - Balf - Fertőrákos - Kőhida külső útvonalon járhatna.



Vidéki buszállomás


A vidéki buszállomás is átkerülhetne a központi vasútállomáshoz, ha az lesüllyesztésre kerül.


A József Attila utca egyenesen összeköttetésre kerülne az Erzsébet utcával. Illetve további három összeköttetés is létesülhet.
A vasútállomás épülete megmaradhat úgy, ahogy van, az aluljárókat leszámítva. Az állomás mögé az egyik felére kerülhetne az új vidéki buszállomás, a másik felére pedig egy jóval nagyobb, és több irányból elérhető parkoló.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése